понеділок, 2 листопада 2020 р.

"Винахід сну"

 

Блукаючи в інтернеті натрапила на фігуру Генріха Альтшуллера, про який раніше нічого не знала. Про фантаста Генріха Альтова (це його письменницький псевдонім) чула, а так ні. Це якийсь неймовірний персонаж! У 1997 карельське телебачення зняло про нього фільм, але де серіали, чорт забирай, де масове кіно?

Він народився в Ташкенті в 1926. Навчаючись в 10 класі він зі своїм другом Рафаелем Шапіро подав заявку на винахід дихального апарату з хімічним патроном. І цей винахід негайно був засекречений, як військовокорисний.

Далі було безліч винаходів і головне дітище Альтшуллера і Шапіро - ТРИЗ (теорії розв'язання винахідницьких завдань). Грубо кажучи вони вважали, що винаходити можуть всі і що цьому можна навчити – треба тільки вивчити патерни винахідницької думки.

Але я зараз не про це. У 1950, на хвилі боротьби з космополітизмом, Альтшуллер і Шапіро, були арештовані, звинувачені в шпигунстві і засуджені Особливою нарадою при МДБ до 25 років позбавлення волі кожен (в 1954 вийшли по реабілітації).

У Лефортовській в'язниці Альтшуллера катували відсутністю сну. І ось що він зробив. Наводжу шматок інтерв'ю.

"Камера метрів двадцять квадратних. Спати вдень не можна, за цим стежать, дивлячись у вічко. Ну, ось і сидиш, чекаєш вечора,: о 10 годині відбій, тягнуть на всю ніч - на допит, і все - знову ... Першу ніч я витримав легко . Другу ніч було важче, але витримав. А коли повернувся в камеру, то поділився сумнівами зі своїм сусідом по камері, що я навряд чи витримаю ще більше, ніж дві ночі. Він сказав, що треба протриматися хоча б чотири дні, потім буде вихідний. Слідчі бережуть своє здоров'я, в вихідний допиту не буде.

Тут я відчув, що не зможу протриматися. Виникла винахідницька ситуація. Треба спати і не спати. Я повинен спати, тому що це мені потрібно; я повинен не спати, тому що це потрібно охороні. В один і той же час я повинен перебувати в двох станах. Максимум, що мені дозволено, - це сидіти з відкритими очима. А спати - то, що мені потрібно, - це сидіти з закритими очима. Очі повинні бути закриті і відкриті одночасно.

Завдання, насправді, неважке. Очі повинні бути відкриті для охоронців, які періодично дивляться в "дзигу", цілий день мотаються. Вони повинні бачити, що я сиджу з відкритими очима, широко відкритими очима, щоб сумнівів не було. А мені треба широко закрити очі ...

... Ми відірвали від цигарок "Норд" ... Це вже був не «Норд», в цей час боролися за пріоритети, боролися з космополітами, це були цигарки "Північ". Ми від коробки відірвали два шматочки паперу. Обгорілим сірником намалювали зіницю. Я сів зручніше. Мій сусід по камері в момент, коли охорона відійшла до сусідньої камери, плюнув на одну картинку, плюнув на другу, я заплющив очі, і він наліпив мені «очі», на віки.

Так, є деяка зручність в незручних ситуаціях. Якби я винайшов якусь річ, мені довелося б роками потім доводити, що вона потрібна. А тут впровадження відразу, будь ласка, випробування на собі... І держриймання є.

Я добре виспався. Я дуже хотів спати і ніхто мені не заважав .. Виспався шикарно. А вночі мене знову потягли на допит "

Це мене сильно вразило. Абсолютне торжество людини над системою. Ти винахідник - ти залишаєшся ним завжди, і вони цього у тебе ніколи не заберуть.

І чим більше це торжество є смішним, тим воно є ще більш абсолютним!

Anna Narinskaya

Немає коментарів:

Дописати коментар